-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14957 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دعبل خزاعي كيست ؟
دعبل بن علي بن رزين بن عثمان بن عبدالله بن بديل بن ورقاء خزاعي كوفي ، شاعري بليغ و سخنوري اديب و دانشمندي والامقام بوده كه عمر خود را در مديحه سرائي و ذكر فضايل اهل بيت عصمت و طهارت ( عليهم السلام ) و دفاع از حريم مقدّس ولايت سپري كرده است . مرحوم شيخ طوسي و مرحوم نجاشي او را از ياران حضرت رضا ( عليه السلام ) به شمار آورده و در كتب رجال خويش ، وي را به غايت ستوده اند . دعبل برخلاف بيشتر شاعران ، شخصيّتي شجاع و منيع الطبع داشته كه چون مي خواسته در هجو كسي شعري گويد ، از مقام او باكي نداشته است؛ چنان كه رشيد و مامون . معتصم و واثق و ديگران را هجو كرد و سرانجام به دست معتصم به قتل رسيد و چون كسي را به شعر خويش مدح و ستايش مي كرد از خفقان روزگار واهمه اي نداشت؛ چنان مدايح او درباره اهل بيت پيغمبر ( عليهم السلام ) آن هم در حكومت بني عبّاس بزرگترين گواه بر اين مدّعاست . خود او مي گفته : « پنجاه سال است كه چوبه دار خود را بر دوش دارم و كسي را نمي يابم كه مرا بر آن كشد . »
او به سال 148ق . در كوفه متولّد و سپس در بغداد ساكن شد و به سال 264ق . در طيب ( شهري ميان واسط و اهواز ) و به نقلي در شوش به سَمّ معتصم عبّاسي به قتل رسيد .
از جمله قصايد دعبل ، قصيده مشهور « مدارس آيات » است كه در مدح حضرت رضا ( عليه السلام ) سروده است . اين قصيده مشتمل بر حدود صدوبيست بيت است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.